Pozorište u učionici – kada škola postane poligon slobode

0
Foto: Jelena Đorđević, privatna arhiva

Poznato je da deca najbolje uče onda kada nisu svesna toga da uče, da stiču nova znanja, već misle da se igraju i kada u nastavnicima vide glumce ili mađioničare. Upotreba kostima je interesantna naročito učenicima mlađih razreda i na njih deluje motivaciono i prija njihovim očima.

Poznajući dobro prirodu deteta, učiteljica Jelena Đorđević je odlučila da Svetski dan pozorišta 27. mart obeleži baš na ovaj način – kostimom.

– Povod da se kostimiram u učionici bio je 27. mart, Svetski dan pozorišta. Svoju ideju sam izložila koleginici stranog jezika Dijani Jovanović, ideja joj se dopala, prihvatila je, tako da smo  u danima kada učenici imaju Engleski jezik povezali nastavne sadržaje iz svih predmeta kako bi učenici dobili kompletno, celovito i funkcionalno znanje, uz uštedu vremena. Integracija  nam je omogućila povezivanje nastavnih sadržaja iz različitih nastavnih predmeta u toku cele nastavne nedelje. Učenici su bili oduševljeni sve vreme, a i nama je prijala promena i rad u kostimima. – rekla je učiteljica Đorđević.

Da li kostimi mogu da deluju motivaciono na učenike?

Učenici mlađih razreda svakodnevno aktivno provode vreme sa svojim učiteljima i   nastavnicima i u neposrednom su kontaktu. Vole da dolaze u školu i ne raduju se završetku nastave.

Foto: Jelena Đorđević, privatna arhiva

Mi dobro znamo da deca najbolje uče kroz igru, kada u nastavnicima vide glumce, super-heroje ili mađioničare. Upotreba kostima je naročito interesantna  učenicima mlađih razreda i na njih deluje motivaciono.

Primetila sam da učenici pozitivno reaguju kada koristim kostim u nastavi,  a prvi put sam eksperimentisala s kostimom 2015. godine. A onda sam krenula svake godine, bar po jedanput – dvaput.  Primetila sam da  je koncentracija učenika, koju je danas teško održati, kada nosim odgovaraući kostim – sve vreme na visokom nivou. Na kostimu obično imam aplikacije zalepljene na čičak-traci koja se lako lepi ili su od  čvršćeg papira u boji i oslikavaju ono čime ćemo se baviti toga dana ili te nedelje.

Da li je zahtevno organizovati ovakav čas?

Nemoguće je svakoga dana organizovati nastavu na ovaj  način, jer je za pripremu potrebno i po nekoliko dana, osmisliti, spremiti čas, sašiti kostime, ali je svakako izvodljivo bar 3 do 5 puta godišnje u skladu sa planom nastave i učenja. To su časovi koji se učenicima urežu u duboko pamćenje, a gradivo stečeno na ovaj način se lakše i duže pamti.

Foto: Jelena Đorđević, privatna arhiva

Kostime u nastavi praktikujem kako bih kod učenika podstakla interesovanje, kreativnost, maštu i želju za sticanjem novih znanja.

Učionica kao poligon slobode

Deca vole kada učionica postane poligon slobode, kada ne sede u klupama sve vreme, već imaju zadatak da nešto otkriju, pronađu, probaju, istraže, izađu ispred table da nešto pročitaju, provere znanje npr. igricom u Wordwall –u. Takođe vole da  iz kutije izvuku motivaciona pitanja koja se odnose na basnu koju smo učili na prethodnom času, otkriju šta ćemo raditi iz matematike na osnovu vođenog  razgovora I aplikacija sa table. Vole da dobiju zadatak da u učionici puste disk na kome su odgovarajući sadržaji iz različitih predmeta – da nešto obnove, utvrde, odslušaju, kako bi prepoznali recimo zvukove iz prirode.

Foto: Jelena Đorđević, privatna arhiva

U toku ove nedelje učenici su dramatizovali narodnu  basnu „Konj i magarac“, kao i Dositejevu ,,Konj i magare”. Prethodno su  napravili  papirne  likove životinja na štapiću. Jedan od  zadataka bio je i da pronađu uskršnje jaje u kome se nalaze spakovani zadaci za čas matematike, dok su u kutijama raspoređenim u različitim bojama, po nivoima postignuća – bila vežbanja iz srpskog jezika. Zatim i neizvesnost – šta odabrati i koji sadržaji se u njoj kriju.

Kako je bilo na času engleskog jezika?

Na času Engleskog jezika, u danu kada učenici imaju čas, učenici su obnovili boje, brojeve, bojili I prepoznavali životinje koje su  vadili iz šešira i učili do sada,  sve  vreme vežbali izgovor reči, slušali pesmice sa diska koje odgovaraju nastavnoj temi, a usput i naučili o vremenskim prilikama (What’s the weather like today?) i na taj način povezali gradivo  Projektne nastave i Prirode i društva/Sveta oko nas sa Engleskim jezikom. Kao motivacija za integraciju poslužila je pesma Jovana Jovanovića Zmaja – Vetar i sunce, koju je učiteljica Đorđević dramatizovala sa koleginicom Dijanom Jovanović, nastavnicom engleskog jezika.

– Učenici su bili izuzetno motivisani za rad i veoma   im se dopala smena različitih aktivnosti koje  smo zajednički osmislile  učiteljica Jelena Đorđević i ja. – rekla je nastavnica Jovanović.

Foto: Jelena Đorđević, privatna arhiva

Kostimi u nastavi sa fokusom na učenje su korisni i  poželjni u nastavi. Oni deluju motivaciono na učenike – povećavaju učeničku motivaciju i podsiču prirodnu radoznalost – zainteresovanost za sticanje novih znanja. Ushićenost koja vlada kod učenika izaziva prijatno osećanje sreće među učenicima.

Foto: Jelena Đorđević, privatna arhiva