Позориште у учионици – када школа постане полигон слободе

0
Фото: Јелена Ђорђевић, приватна архива

Познато је да деца најбоље уче онда када нису свесна тога да уче, да стичу нова знања, већ мисле да се играју и када у наставницима виде глумце или мађионичаре. Употреба костима је интересантна нарочито ученицима млађих разреда и на њих делује мотивационо и прија њиховим очима.

Познајући добро природу детета, учитељица Јелена Ђорђевић је одлучила да Светски дан позоришта 27. март обележи баш на овај начин – костимом.

– Повод да се костимирам у учионици био је 27. март, Светски дан позоришта. Своју идеју сам изложила колегиници страног језика Дијани Јовановић, идеја јој се допала, прихватила је, тако да смо  у данима када ученици имају Енглески језик повезали наставне садржаје из свих предмета како би ученици добили комплетно, целовито и функционално знање, уз уштеду времена. Интеграција  нам је омогућила повезивање наставних садржаја из различитих наставних предмета у току целе наставне недеље. Ученици су били одушевљени све време, а и нама је пријала промена и рад у костимима. – рекла је учитељица Ђорђевић.

Да ли костими могу да делују мотивационо на ученике?

Ученици млађих разреда свакодневно активно проводе време са својим учитељима и   наставницима и у непосредном су контакту. Воле да долазе у школу и не радују се завршетку наставе.

Фото: Јелена Ђорђевић, приватна архива

Ми добро знамо да деца најбоље уче кроз игру, када у наставницима виде глумце, супер-хероје или мађионичаре. Употреба костима је нарочито интересантна  ученицима млађих разреда и на њих делује мотивационо.

Приметила сам да ученици позитивно реагују када користим костим у настави,  а први пут сам експериментисала с костимом 2015. године. А онда сам кренула сваке године, бар по једанпут – двапут.  Приметила сам да  је концентрација ученика, коју је данас тешко одржати, када носим одговараући костим – све време на високом нивоу. На костиму обично имам апликације залепљене на чичак-траци која се лако лепи или су од  чвршћег папира у боји и осликавају оно чиме ћемо се бавити тога дана или те недеље.

Да ли је захтевно организовати овакав час?

Немогуће је свакога дана организовати наставу на овај  начин, јер је за припрему потребно и по неколико дана, осмислити, спремити час, сашити костиме, али је свакако изводљиво бар 3 до 5 пута годишње у складу са планом наставе и учења. То су часови који се ученицима урежу у дубоко памћење, а градиво стечено на овај начин се лакше и дуже памти.

Фото: Јелена Ђорђевић, приватна архива

Костиме у настави практикујем како бих код ученика подстакла интересовање, креативност, машту и жељу за стицањем нових знања.

Учионица као полигон слободе

Деца воле када учионица постане полигон слободе, када не седе у клупама све време, већ имају задатак да нешто открију, пронађу, пробају, истраже, изађу испред табле да нешто прочитају, провере знање нпр. игрицом у Wordwall –у. Такође воле да  из кутије извуку мотивациона питања која се односе на басну коју смо учили на претходном часу, открију шта ћемо радити из математике на основу вођеног  разговора И апликација са табле. Воле да добију задатак да у учионици пусте диск на коме су одговарајући садржаји из различитих предмета – да нешто обнове, утврде, одслушају, како би препознали рецимо звукове из природе.

Фото: Јелена Ђорђевић, приватна архива

У току ове недеље ученици су драматизовали народну  басну „Коњ и магарац“, као и Доситејеву ,,Коњ и магаре”. Претходно су  направили  папирне  ликове животиња на штапићу. Један од  задатака био је и да пронађу ускршње јаје у коме се налазе спаковани задаци за час математике, док су у кутијама распоређеним у различитим бојама, по нивоима постигнућа – била вежбања из српског језика. Затим и неизвесност – шта одабрати и који садржаји се у њој крију.

Како је било на часу енглеског језика?

На часу Енглеског језика, у дану када ученици имају час, ученици су обновили боје, бројеве, бојили И препознавали животиње које су  вадили из шешира и учили до сада,  све  време вежбали изговор речи, слушали песмице са диска које одговарају наставној теми, а успут и научили о временским приликама (What’s the weather like today?) и на тај начин повезали градиво  Пројектне наставе и Природе и друштва/Света око нас са Енглеским језиком. Као мотивација за интеграцију послужила је песма Јована Јовановића Змаја – Ветар и сунце, коју је учитељица Ђорђевић драматизовала са колегиницом Дијаном Јовановић, наставницом енглеског језика.

– Ученици су били изузетно мотивисани за рад и веома   им се допала смена различитих активности које  смо заједнички осмислиле  учитељица Јелена Ђорђевић и ја. – рекла је наставница Јовановић.

Фото: Јелена Ђорђевић, приватна архива

Костими у настави са фокусом на учење су корисни и  пожељни у настави. Они делују мотивационо на ученике – повећавају ученичку мотивацију и подсичу природну радозналост – заинтересованост за стицање нових знања. Усхићеност која влада код ученика изазива пријатно осећање среће међу ученицима.

Фото: Јелена Ђорђевић, приватна архива