Задатак школе је да ученике припреми за живот

0
јелена-ђорђевић-учитељица
Фото: Јелена Ђорђевић, приватна архива

Учитељица Јелена Ђорђевић се труди да буде креатор срећног учења, да припреми добре и подстицајне наставне материјале, створи услове и подстицајну атмосферу у учионици  да ученици заволе школу и радо долазе у школу како би се што боље припремили за живот.

Ради на томе да оснажује своје ученике, учи их  како да уче,  да раде на себи, усмерава их  да  истражују због њих самих, а не само због тога што се то од њих очекује.

Деца упијају оно чиме их заливамо и хранимо

Као што је посао родитеља да дете оспособе да буде што спретније и окретније кад крене у школу, тако је и посао учитеља да ученике приволи да заволе школу и да од сваког ученика извуче  његов максимум.

Од самог почетка  свог радног века, од првих дана давне 2000. године учитељица  Јелена Ђорђевић је имала ту срећу да учи од најбољих учитеља. Сматра их великим људима јер су јој несебично преносили своја знања и искуства која је она из године у годину надограђивала проширивајући своја знања, похађајући  семинаре,  вебинаре и различите обуке, јер учитељ је вечити ђак, а она је заговорник целоживотног учења.

Упорност и мотивација су веома важни код било ког учења.
И посвећеност!

Чињеница је  да се  не може у потпуности  управљати вољом  ученика да редовно извршавају своје обавезе, активно учествују у раду у групи, у тиму, учествују у дискусијама и увек напредују како би учитељи увек били задовољни постигнутим. Лепо звучи, али реално није оствариво.

Међутим, довољно је да свим ученицима отворимо могућност за постизање успеха, јер на то свакако можемо утицати, што је сасвим довољно. Можемо великим делом утицати на мотивацију ученика стварањем пријатне атмосфере, климе у одељењу, као и бирањем интересантних, животних  лекција које ће заинтересовати ученике и у којима ће они активно учествовати, бити успешни и дати свој допринос. То је изводљиво на часовима пројектне наставе, ликовне културе, на часовима одељењског старешине, као и на часовима слободних активности.

Фото: Јелена Ђорђевић, приватна архива

У периоду од  два  и по месеца, по један час недељно пројектне наставе, у ОШ ,,Милић Ракић Мирко“, ИО у Бајчинцу, били су заступљени садржаји из кућног васпитања. Ученици су  на практичним примерима које су у оквиру домаћих задатака сами осмишљавали  као краће драмске текстове у којима учествују два до три лица –  вежбали стрпљење, да саслушају једни друге, да не упадају у реч, да се асертивно опходе једни према другима, тј.  да се заузму за себе уз поштовање саговорника.

Фото: Јелена Ђорђевић, приватна архива

Затим су вежбали како се треба понашати у ситуацијама где је велика гужва и где треба сачекати ред у продавници, апотеци, књижари …  Вођен је разговор о томе да је потребно да се увек у свим ситуацијама, без обзира на то где се ученици налазе, код куће или на неком јавном месту – важно да се понашају пристојно, да буду љубазни, не пљују, не бацају папириће и отпатке  око себе, да не галаме, већ говоре мирним тоном, без обзира на то како се понаша друга особа са којом воде разговор. Такве примере ученици су гледали и слушали и путем презентације. Има још пуно садржаја из кућног васпитања које је годишњим планом предвидела учитељица Јелена Ђорђевић и које ће ученици ОШ ,,Милић Ракић Мирко“, ИО у Бајчинцу провежбати и усвојити до краја школске године. 

Фото: Јелена Ђорђевић, приватна архива

У току једног месеца ученици ОШ ,,Милић Ракић Мирко“, Прокупље, ИО у Бајчинцу су на часовима  пројектне наставе и ЧОС-у стицали вештине како да креативно поставе сто, изаберу адекватан стољњак у зависности од прилике, поставе  различите врста тањира, плитке и дубоке, веће, мање, одаберу салвете, са које стране иду кашика, виљушка, нож, кашичица, чаша за сок … Вођен је разговор о томе како се треба  понашати за столом, да се не треба играти са храном, не треба сркати супу, мљацкати и слично. У току свих наведених активности подстицало се разумевање, толеранција, пријатељски односи међу ученицима, развијали су машту, моторику и креативност,  истрајност и дисциплину када раде на задацима, као и позитиван став према садржајима који се усвајају.

Фото: Јелена Ђорђевић, приватна архива

Наредни час је био посвећен прању судова, тачније како да ученици лепо и економично наређају судове у судо-машину, јер је економичније прање у машини од ручног прања суђа.  Како се одлаже прибор за јело, где се ређају чаше, како се постављају тигањи и шерпе, као и како пажљиво извадити чаше и тањире а да се ништа не сломи. Ученици су износили своја искуства о томе ко и колико помаже мајци  или баки у кухињи и на који начин.

На часу одељењског старешине ученици су вежбали како да буду ментално јаки и неустрашиви, вежбали су истрајност и дисциплину на конкретним задацима из српског језика и математике, вежбали асертивну комуникацију на задатом примеру, учили како да паметно управљају новцем, учили како да брину о себи и свом телу.

Фото: Јелена Ђорђевић, приватна архива

У току свих часова презентација је пратила наставни процес, а провера усвоjености садржаја била је путем различитих активности  у Wordwall-у. Ученици су радили задатке у којима је било потребно једну реч везати асоцијативно за другу реч, решавали су квизове са различитим темплитима, играли игрице у којима треба убацити једну/две одговарајуће речи од понуђених, играли игре меморије (Пронађи пар), игру Пронађи реч итд. У току неких игрица имали су и ограничено време које је позитивно утицало на мотивацију и постигнућа. Ученицима млађих разреда изузетно прија смена различитих активности, нарочито када мисле да се играју, а они у ствари уче, односно савладавају неке вештине.

-Пресрећна сам када видим осмех на лицима својих ученика,  као и када видим колико уживају у свим наведеним активностима у којима су они главни актери. Сваки ученик је у нечему добар, неко лепо пише, чита, рецитује, рачуна, док неко други има смисла да лепо постави сто, среди кућу, усиса, спреми неки десерт прилагођен узрасту ученика итд. Лепо је видети када ученици једни друге бодре, подржавају  и мотивишу појединачно, а некада и групно. У таквим ситуацијама учитељ цвета.

Фото: Јелена Ђорђевић, приватна архива

У савладавању било које вештине веома је важна упорност, континуитет рада, као и велики број понављања. На тај начин се стиче вештина која временом прелази у рефлекс. При развоју мотива постигнућа велику улогу игра породица, школа, односно примарна средина у којој ученик одраста и  стиче знања. Подстицајна средина (породица, школа, учитељ) која награђује и промовише успехе доприноси већем развоју овог мотива. ВЕШТИНЕ КОЈЕ СУ УЧЕНИЦИМА НЕОПХОДНЕ поред саме жеље за постизањем успеха су емоционална интелигенција, вештине планирања, вештине очекивања и вештине изналажења у непознатим ситуацијама. Ове вештине би требало уврстити у школске планове и програме како би се ученици од малих ногу оспособљавали за живот. И сада је могуће радити на њима у оквиру слободних активности, у току различитих секција, као и на часу одељењског старешине.

Одрасле особе које поседују ове вештине моћи ће да се носе са проблемима и моћи ће да дођу до успеха, а жеља сама по себи, иако нужна није довољна. Није добар ни претерано висок ниво постигнућа, јер он може довести до емоционалног изгарања, до поремећених људских/другарских односа, као и до хроничног стреса. Идеалан је средњи или оптимални ниво овог мотива.

Генерације се мењају, а послови остају исти

Животне лекције са часова пројектне наставе:

  • Одржавање своје собе
  • Брига о себи
  • Припремање лаганог оброка
  • Како спаковати кофер за путовање 
  • Комуникација и врсте комуникације  
  • Учимо да будемо толерантни
  • Реци НЕ насиљу
  • Развој креативности
  • Обављање кућних послова ( креативно постављање стола, руковање иглом за шивење и маказама, склапање гардеробе, употреба пегле, чишћење ципела и њихово одржавање, прављење аранжмана од слаткиша/цвећа итд.
Фото: Јелена Ђорђевић, приватна архива

Један од часова био је посвећен томе како треба склапати гардеробу: мајице, дуксеве, панталоне, тренерке, хеланке  и чарапе. То је час који се природно надовезао на час пеглања, час шивења, односно ушивања дугмета које је отпало.

Ученици су стекли вештине како да се барата са пеглом, како се склапа гардероба и чарапе и како се ушива дугме.

Један од часова био је посвећен и чишћењу ципела, њиховом одржавању и правилном чувању како би дуже трајале.

Јелена Ђорђевић, проф. разр. наставе

ОШ ,,Милић Ракић Мирко“, Прокупље, ИО у Бајчинцу